FAQ - Veelgestelde vragen overslaan

FAQ - Veelgestelde vragen

KMO-portefeuille 

Komt mijn IPSA-cursus in aanmerking voor de KMO-portefeuille? 

Om te weten of een IPSA-cursus in aanmerking komt voor subsidies via de KMO-portefeuille, kan je kijken onder 'Subsidies' in de rechterbovenhoek op de IPSA-website. Daar zal steeds actueel vermeld staan voor welke cursus een aanvraag kan worden ingediend. 
De Jaarcyclus Apotheker, de Jaarcyclus FTA en cursussen onder €100 komen nooit in aanmerking voor de KMO-portefeuille. 

 

Hoe regel ik terugbetaling via de KMO-portefeuille? 

  1. Je dient je eerst in te schrijven voor de IPSA-cursus. Je hoeft de factuur van IPSA niet af te wachten. Het bedrag op de website is ook het bedrag op de factuur.  
  2. Daarna regel je de aanvraag via VLAIO. LET OP! De aanvraag bij VLAIO dient te gebeuren tot max. 14 dagen nà de start van de eerste les van de cursus. Op de pagina 'Subsidies' op de IPSA-website vind je de link naar de specifieke pagina op vlaio.be.  

 

Kan ik terugbetaling krijgen voor de Jaarcyclus Apotheker en de Jaarcyclus FTA? 

De Jaarcyclussen komen niet in aanmerking voor subsidie uit de KMO-portefeuille. 

  

Paritair Fonds – Fonds 313 

Hoeveel krijg ik terugbetaald voor een opleiding door het Fonds 313? 

Er wordt een tussenkomst voorzien voor €9,00 per uur en per persoon én met een maximum van €100 per jaar. Alle info vind je op de site van het Paritair Fonds. Een overzicht van terugbetaalde opleidingen vind je onder 'Subsidies' op onze IPSA-website. 

 

Hoe regel ik terugbetaling door het Paritair Fonds? 

Hiervoor dien je het aanvraagformulier in te vullen dat je vindt op de IPSA-website in het tabblad 'Subsidies'. De betaling gebeurt via het Fonds 313 zelf. 

 

Waar vind ik het formulier voor de terugbetaling door het Paritair Fonds? 

In de rechterbovenhoek op de startpagina van onze website vind je de knop 'Subsidies'. Op deze pagina vind je alle lopende aanvraagformulieren voor het Paritair Fonds. Klik op het benodigde aanvraagformulier, vul in en verstuur! 

 

Voor de terugbetaling vraagt men mij mijn IPSA-ID. Wat is dat en hoe vind ik dat terug? 

Het IPSA-ID is een nummer dat je wordt toegekend bij het aanmaken van je IPSA-account op de website. Dit nummer is persoonlijk en dus onveranderlijk. Log je eerst in op de IPSA-website. Klik dan rechtsboven op je naam en klik dan op 'Mijn profiel'. Je vindt het ID-nummer dan in de URL (= balk met webadres bovenaan de webpagina) 'id=…'. 

 

Voor de terugbetaling moet ik het APB-nummer invullen van de apotheek waar ik werk. Ondertussen werk ik al in een andere apotheek. Welk nummer moet ik dan opgeven? 

Je moet het APB-nummer invullen van de apotheek waarin je ten tijde van de terug te betalen opleiding werkte. 



Overzicht lessen 

Waar vind ik een overzicht van de komende IPSA-lessen? 

In de tab 'Agenda' rechtsboven op de site vind je een overzicht van alle IPSA-lessen met doelgroep, lesvorm, datum, locatie, aantal ingeschreven deelnemers, spreker en uit welke cursus deze les komt. 


Inschrijven voor een opleiding (Jaarcyclus/Specialisatiecursus/Masterclass/De apotheker vaccineert basis/Hernieuwing vaccinatie/Medicatienazicht/...)

Hoe schrijf ik me in voor een IPSA-opleiding?  

Log je in met je IPSA-account. Klik op de opleiding waarvoor je je wil inschrijven. Klik vervolgens op 'Schrijf me in' en volg de bestelprocedure.  Je krijgt steeds een bevestigingsmail toegestuurd. Je hoeft de factuur niet af te wachten om je al in te schrijven voor de lessen en om de lessen te volgen. De factuur wordt je steeds later (enkele weken) via mail toegestuurd.

 

Ik ben student. Moet ik ook betalen voor een IPSA-cursus? 

Voor de stagiair-apothekers biedt IPSA de Jaarcyclus Apotheker gratis aan tijdens het volledige stagejaar. De studenten maken een account aan op de website en worden door IPSA zelf ingeschreven en zij ontvangen een bevestigingsmail. Voor andere opleidingen krijgen studenten een korting.

Voor de leerlingen FTA contacteert de school IPSA zodat ze met hun leerlingen en begeleidende leerkrachten gratis kunnen deelnemen aan de webinars uit de Jaarcyclus FTA.  

  

Kan ik mijn collega's ook inschrijven? 

Je kan jezelf en je collega's in één keer inschrijven via jouw eigen account. Dit doe je door eerst het aantal personen te selecteren dat je wil inschrijven. Klik allereerst op 'Jezelf toevoegen', daarna kan je de namen zoeken van je collega's en hen één voor één toevoegen. Enige voorwaarde is dat iedereen een IPSA-account moeten hebben. 

 

Krijg ik een verminderd tarief op alle andere IPSA-opleidingen als ik ben ingeschreven voor de Jaarcyclus Apotheker/ FTA? 

Ja, dat klopt! Belangrijk is dat je je eerst inschrijft voor de Jaarcyclus. Schrijf je daarna in voor een andere opleiding binnen jouw doelgroep en geniet van de korting. De korting wordt automatisch toegekend aan het einde van je bestelling. 

 

Inschrijven op een specifieke live les (hoorcollege/webinar/workshop)

Ik schreef me in voor een opleiding. Moet ik mij nog apart inschrijven voor een live webinar of hoorcollege uit dat programma? 

Het antwoord is ja! Vergeet zeker niet je nog apart in te schrijven voor de desbetreffende les. 

 

Hoe schrijf ik me in voor een live webinar of hoorcollege? 

Ga naar de pagina van de desbetreffende les (klik hiervoor op 'Naar cursus' en niet op '>'). Klik daarna op 'Ga naar inschrijven' achter de desbetreffende sessie. Bevestig dan nogmaals door te klikken op 'Schrijf me in'.  

Een uitgebreid stappenplan kan je hier vinden.

 

Ik schreef me in voor een les. Wat moet ik doen als ik niet kan komen? 

Als je de les toch niet kan volgen, schrijf je dan uit. Je doet dit door naar de pagina van de les te gaan en dan op 'Ga naar inschrijven' te klikken. Daarna klik je op 'Schrijf me uit'. 

 

Volgen van een live webinar/e-learning/opname

Waar kan ik mijn webinar volgen? 

Je gaat naar de IPSA-website, logt je in met jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Bij 'We verwachten je' vind je een overzicht van je te volgen lessen. Druk dan op de juiste webinar. Je komt dan rechtstreeks op de pagina van de webinar. Je kan ook via 'Aanbod' gaan. Je klikt dan op de juiste opleiding, vb. Jaarcyclus Apotheker. Vervolgens scrol je naar de titel van de les, gevolgd door 'webinar'. Je klikt dan op 'Naar cursus' (en niet op '>'). Zo ben je op de pagina van de webinar. De dag van de webinar zal er een pagina staan met twee knoppen waarvan één rechtstreeks naar de webinar leidt.

 

Hoe volg ik een e-learning/opname? 

Je gaat hiervoor naar 'Aanbod'. Dan kies je het gewenst programma, vb. Jaarcyclus Apotheker. Vervolgens scrol je naar onder tot je de gewenste les met 'e-learning/ opname' tegenkomt. Je klikt dan op 'Naar cursus' (en niet op '>') naast de titel. Je komt dan op de pagina van de e-learning/ opname. 

 

Ik ben ingelogd op de webinar wanneer deze al bezig was en heb geen geluid. Hoe los ik dat op? 

Wanneer je als gebruiker wat later inlogt of de pagina van de webinar hebt gerefresht, kan het zijn dat je geen geluid hebt. Je ziet dan een knopje op het scherm van de webinar met ‘click to unmute’ terwijl de webinar bezig is. Pas wanneer je hierop klikt, zal je ook effectief geluid hebben. 

 

Accreditatiepunten voor apothekers

Hoeveel punten heb ik nodig om in orde te zijn met de wetgeving en voor welke domeinen gelden deze punten dan? 

Gemiddeld ben je als officina-apotheker verplicht om 20 punten per jaar te halen, waarvan minstens 16 punten binnen domeinen A  (Farmaceutische wetenschappen) en B (Farmaceutische zorg). Van de 20 punten zijn minstens 12 punten op basis van live-activiteiten. Hieronder worden fysieke lessen (=hoorcolleges) verstaan én live webinars. Lessen die uitgesteld bekeken kunnen worden ('on demand'), zoals opnames en e-learnings, tellen dus mee voor max. 8 punten.  De regel zegt dat je in een periode van 3 jaar in totaal 60 punten moet verdiend hebben. Moest je het ene jaar te weinig punten behaald hebben, dan kan je dat het jaar erop dus nog compenseren. 

 

Kan ik accreditatiepunten krijgen op een live webinar, opname of e-learning? 

Ja, je kan hierop accreditatiepunten krijgen voor het lopende jaar. Voor een live webinar dien je de eindtest en evaluatie echter wel binnen een bepaalde periode na de live-uitzending af te leggen. Je vindt steeds op de pagina van de webinar terug tot hoelang nog je de eindtest en evaluatie kan invullen. Voor een opname of e-learning kan je tot 31 december de les voltooien.

 

Hoeveel accreditatiepunten kan ik per les krijgen? 

Dat hangt af van de duur van de les. Voor een les van 2 uur kunnen 4 punten behaald worden, voor een les van 1 uur staan er 2 punten tegenover en voor een les van 30 minuten kan je 1 accreditatiepunt krijgen.  

 

Wat moet ik doen om accreditatiepunten te krijgen op een webinar, opname of e-learning? 

Volgde je een webinar, opname en/of e-learning? Vergeet dan niet om de eindtest in te vullen. De voltooiing van de eindtest zorgt voor het verkrijgen van accreditatiepunten.  

 

Hoe kan ik een attest/bewijs afdrukken van een gevolgde IPSA-les? 

Daarvoor klik je op 'Attest', onderaan de pagina van de gevolgde les op de IPSA-website. Je kan pas een attest downloaden als je van deze les de eindtest invulde. 

 

Verplichte opleidingsuren voor FTA’s

Ik ben FTA. Ben ik verplicht om me bij te scholen? 

Het kb verschenen op 22 maart 2024 vermeldt dat vanaf 1 januari 2025 jaarlijks minstens 15 uren verplichte bijscholing moeten worden gevolgd om je erkenning te behouden.

 

Moet een FTA ook accreditatiepunten verdienen? 

Een FTA moet momenteel (nog) geen accreditatiepunten verzamelen.

 

Ik ben FTA. Mag ik tijdens mijn werkuren les volgen?

De farmaceutisch-technische assistenten die voltijds tewerkgesteld zijn hebben recht op drie dagen vorming per jaar. Voor de farmaceutisch-technische assistenten die tewerkgesteld zijn in een deeltijds stelsel gelijk aan minstens 50 % van de in de onderneming geldende voltijdse arbeidsduur worden de drie dagen beperkt tot 1 ½ dag.

 

 

Eindtest en evaluatie 

Ben ik verplicht om de eindtest en evaluatie in te vullen na een gevolgde webinar/opname/e-learning? 

Wil je een les voltooien, dan zal je wel de eindtest moeten hebben ingevuld en dit binnen de toegestane periode. Dit is voor de apothekers belangrijk om de accreditatiepunten te bekomen en voor de FTA om aan het aantal verplichte uren (15) te geraken.

 

Tot wanneer kan ik de eindtest en evaluatie van een webinar/opname/e-learning invullen om mijn accreditatiepunten te bekomen?  

Dat hangt af over welke cursus het gaat.  

  • Voor alle live webinars worden de eindtest en evaluatie tot 24u na de live-uitzending beschikbaar gesteld. 
  • De eindtests en evaluaties uit de opnames van de webinars/e-learnings staan open tot eind december van het jaar.
  • Voor fysieke activiteiten (hoorcolleges, workshops) moet er geen eindtest of evaluatie te worden ingevuld.

 

Ik heb de evaluatie ingevuld, maar ik kan die niet verzenden. Wat doe ik mis? 

Dan heb je op het oog (symbool) naast de titel gedrukt. Zorg ervoor dat je enkel klikt op 'Beantwoord de vragen' (in het groen) om verder te gaan. Daarna kan je klikken op de groene knop onderaan 'verzend je antwoorden'. 

 

 

Pharfolio 

Ik zie de gevolgde IPSA-webinar, opname of elearning niet op mijn Pharfolio-account. Wat is er mis? 

De synchronisatie van de IPSA-website met Pharfolio gebeurt 's nachts. Je zal je punten van een les dus pas de volgende dag in Pharfolio zien verschijnen. Als je accreditatiepunten nog steeds niet zichtbaar zijn voor een bepaalde les, dan contacteer je ons best hiervoor (secretariaat@ipsa.be).  

 

Ik zie het gevolgde IPSA-hoorcollege niet op mijn Pharfolio-account. Wat is er mis? 

IPSA krijgt van de lokale verantwoordelijken de aanwezigheidslijst van de ingelezen ID's van de deelnemers. Dit gebeurt tot soms een week na de les. Daarna worden ze door ons ingeput op de IPSA-website. Tot slot gebeurt er nog een synchronisatie tussen IPSA en Pharfolio die 's nachts plaatsvindt. Dit alles heeft dus even tijd nodig.  

 

Hoe kan ik een attest van een gevolgde les afdrukken vanuit Pharfolio? 

Je kan niet 1 bepaalde les of lessen uit 1 cursus afdrukken vanuit Pharfolio. Je kan enkel een overzicht van de gevolgde lessen over een bepaalde periode afdrukken.  

 

 

Facturatie 

Wanneer betaal ik voor de bestelde opleiding? 

Je zal hiervoor altijd de factuur afwachten. Wanneer je een bestelling plaatst, zal er in het begin van de daaropvolgende maand een factuur worden verstuurd naar het facturatie-e-mailadres dat door jou werd vermeld bij je bestelling. 

 

Kan ik meerdere facturatieadressen hebben? 

Ja, het is mogelijk om meerdere facturatieadressen te hebben. Je selecteert zelf welk facturatieadres je wenst te gebruiken voor het betalen van je opleiding. 

 

De facturatiegegevens zijn veranderd. Kan ik het facturatieadres aanpassen? 

Neen, je kan tijdens het bestelproces het bestaande facturatieadres deleten door op het vuilbakje te klikken en een nieuw facturatieadres aanmaken. 

 

De factuur moet verstuurd worden naar een ander e-mailadres. Kan ik enkel het e-mailadres aanpassen? 

Neen, je moet het bestaande facturatieadres met verkeerd e-mailadres deleten door op het vuilbakje te klikken en een nieuw facturatieadres met nieuw e-mailadres aanmaken. 

(nieuw HTML-blok) overslaan